Wednesday 17 October 2012

Kruidige bloemkool aardappel soep



Wat doe je met restjes? Niet weggooien natuurlijk! Dan heb ik het niet eens zozeer over de kliekjes van de vorige dag maar vooral ook over de paar bloemkoolroosjes die je nog hebt, nog wat verse kruiden die vanaf morgen niet meer goed zijn en nog wat andere dingen in de ijskast waar je wat lekkers in elkaar mee kan toveren. Vroeger interesseerde het me niet zoveel of ik restjes weggooide of niet. Nu kijk daar ik wel anders tegen aan. Het is niet alleen zonde van het geld, maar vooral ook voor de moeite die erin is gestopt door boeren etc, de ontwikkelingslanden waar mensen ook nog eens heel veel moeite doen om aan eten te komen en zo kun je wel meerdere redenen bedenken. Gelukkig ben ik me daar de laatste tijd steeds meer bewust van geworden en besloot ik gisteren dan ook een 2 persoons soep te maken met wat overgebleven producten uit de koelkast. Wat heb je nodig voor deze kruidige soep?

* 2 personen
* 25 minuten

- 4 aardappels geschild
- 1 ui gesnipperd
- 2 teentjes knoflook fijngesneden
- 4 bloemkoolroosjes
- 2 grote glazen water (bijvoorbeeld die van Ikea)
- 0,5 tl fenegriekzaad
- 1 tl komijnzaad
- 0,5 tl komijnpoeder
- 0,5 tl kurkuma
- 0,5 tl cayennepeper
- evt brood naar keuze zoals desem, spelt etc.
- 1 tl ghee of olie
- 0,5 blokje groentebouillon

Verhit de ghee of olie in een soeppan en voeg de fenegriek toe en na 30 seconden de komijnzaadjes. Zodra deze beginnen te springen voeg je de ui en knoflook toe en bak je deze in 5 minuten lichtbruin. Voeg de aardappels en de bloemkool toe en bak deze een paar minuten mee. Voeg intussen ook nog de komijnpoeder, cayennepeper en de kurkuma toe en breng op smaak met wat peper en zout. Meng alles door elkaar heen. Voeg het water toe en het halve bouillon blokje en breng het aan de kook met de deksel op de pan. Zodra het kookt zet je het vuur zachter en laat je de soep ongeveer 15 tot 20 minuten doorkoken. Verwarm evt de oven om hierin de broodjes lekker op te warmen. je kunt de broodjes in een voorverwarmde oven 5 minuten bakken op 200 graden. Mix hierna de soep met de staafmixer glad en serveer de soep met de warme krokante broodjes. 

No comments:

Post a Comment