Saturday 6 August 2011

Buttermilk squash soup


Van de week was ik bij beachclub Aloha in Wijk aan Zee en toen heb ik deze overheerlijk soep gegeten. Hij deed me gedeeltelijk denken aan de kookkunsten van mijn familie in Bangladesh. Deze soep behoort nu officieel tot 1 van mijn favorieten. Ik heb hem zelf proberen te maken en het is een heerlijke soep geworden. Wat heb je nodig?

- 2,5 kg pompoen, in partjes
- 300 gram aardappels geschild
- 5 kopjes water
- 2 kopjes karnemelk
- 1 takje rozemarijn
- 3 sjalotjes, gesnipperd
- 3 teentjes knoflook, fijn gesneden
- chilipoeder
- grof zeezout
- bouillonblokje
- olijolie
- brood naar keuze


Verhit een scheut olijfolie in een soeppan en voeg het zout toe. Zodra de olie op temperatuur is de sjalotjes, rozemarijn en chili toevoegen. Bak de sjalotjes totdat deze mooi glazig zijn en voeg dan de pompoen en aardappels toe. Bak dit zo'n kleine 10 minuutjes op en roer deze ondertussen. Voeg de knoflook toe en verwijder de rozemarijn. Voeg hierna het water toe met het bouillonblokje en breng het aan de kook. Zodra het goedje kookt, op laag vuur zetten en minimaal 15 minuten zachtjes laten sudderen. Mix de soep glad met een staafmixer en voeg de karnemelk toe en roer dit er goed doorheen. Voeg evt. wat extra water toe als de soep nog erg dik is en verwarm het dan nog een kleine vijf minuten op het vuur. Doe de soep in de kom, garneer evt nog met wat karnemelk en bieslook en serveer met brood. Eet smakelijk!


Lieve groet, 


Asha

No comments:

Post a Comment